Сильні та слабкі сторони нинішніх випускників

"Амбіційність" молодих фахівців згадували абсолютно всі експерти. Тут варто зазначити, що саме ця риса сучасних випускників викликає найбільш сильні й далеко не завжди позитивні емоції у роботодавців. Причина такого ставлення криється в тому, що самооцінка випускників (особливо коли мова йде про "престижні" ВНЗ) буває сильно завищеною. У результаті випускник недостатньо мотивований до навчання на робочому місці, отримання досвіду роботи на стартовій позиції - йому здається, що він знає достатньо, і компанія зобов'язана забезпечити його гарною заробітною платою і більшим штатом підлеглих.

"Такі, що бажають швидко просуватися кар'єрними сходами, не завжди готові вкладати час у персональний розвиток"

Ставлення НR-фахівців до амбіційних випускників можна описати як неоднозначне.

"Я майже на кожній зустрічі зі студентами постійно чую те саме: "прийшовши до вас у компанію, коли я матиму свою першу менеджерську позицію, який у мене буде службовий автомобіль, якою кількістю людей я буду керувати?" Я розумію, що гарний ВНЗ надягає якусь корону на голову студента, але подібно, перш ніж ти будеш керувати іншими, навчитися керувати собою".

Розкриваючи зміст вищезазначених понять, експерти кажуть, о цілеспрямованість та ініціативність - це готовність випускників до саморозвитку, додаткового навчання, тяга до знань.

"Дуже швидко здатні працювати з великими абсолютно різними масивами інформації. Це особливість останнього покоління, що є. Загалом, готові навчатися. Ті, хто готовий, роблять це видко і досить ефективно".

Під "активністю" розуміється наявність у випускників широкого кола інтересів, окрім навчання і роботи, їхню соціальну активність (наприклад, волонтерську діяльність).

Саме такі характеристики найчастіше згадуються як переваги випускників останніх років.

Розмаїтість життєвих інтересів і захоплень, активність, здатність до творчості, захопленість спортом, гарне знання комп'ютерних додатків і англійської мови, адаптивність, прагнення до дотримання балансу робота/навчання/життя"

Тут варто зауважити, однак, що зазначені вище позитивні характеристики експерти відносять в основному до "кращих" випускників, тих, хто проходить всі етапи відбору й отримує роботу в компанії.

"Невизначеність", що часто згадується експертами, відноситься до основних недоліків випускників. Під невизначеністю фахівці розуміють відсутність у випускників бачення власного майбутнього, чіткого розуміння мети і шляхів її досягнення, відсутність подібного розуміння заважає гармонійному розвиткові кар'єри випускника. У повсякденній роботі невизначеність вражається у невмінні правильно розставляти пріоритети (в першу чергу для себе), спробах "хапатися за кілька справ одразу", "робити все одночасно".

"Низький ступінь готовності брати на себе відповідальність за особисті результати, слабке бачення і розуміння власних перспектив, невизначеність життєвих цілей і бажань".

Невміння в цілому правильно керувати своїм часом, вірно розставляти пріоритети для себе і команди також згадувалося серед основних недоліків випускників.

Серйозною перешкодою в роботі стає відсутність (або недостатній рівень володіння) так званих soft skills: "комунікабельність, вміння презентувати, вести переговори, емоційний контроль". Розвиток таких навичок становить стандартну частину програми навчання нових співробітників у багатьох компаніях.

"Дуже важливо, щоб у людини була навичка вміння працювати у команді. На жаль, зараз із цим проблеми. У молодих амбіційних хлопців дуже розвинені лідерські якості. Це дуже здорово, це дуже вітається. Просто дуже важливо, щоб ще лідер умів створювати і працювати в колективі. Це непросте завдання".

Значною проблемою (головною за результатами кількісного дослідження), абсолютно для всіх випускників, незалежно від рівня їхньої теоретичної підготовки, компанії вважають відірваність знань від практики, непідготовленість до роботи в реальному бізнесі і нерозуміння того, як цей бізнес працює.

"Спостерігається повне нерозуміння особливостей бізнесу в нашій країні".

Оскільки саме ця проблема зустрічається найчастіше, всі опитані компанії намагаються вирішувати її власними силами - шляхом додаткового навчання "новачків" безпосередньо в компанії, а також співробітництва з ВНЗ.

Серед загальних тенденцій, які могли б описати особливості та характеристики сучасного випускника, експерти багато говорили про падіння за останні роки середнього рівня знань. Тут мова йде не тільки про знання за фахом, але й про недостатній рівень базової грамотності: неволодіння усною і письмовою українською або російською, про загальну ерудицію, знання в галузі загальноосвітніх дисциплін.

"Чесно: рівень підготовки в останні роки стає все нижче і нижче. Базовий рівень підготовки, з яким приходять студенти. Якщо сам студент не займався додатково понад того, що дає ВНЗ, то часто рівень підготовки залишає бажати кращого. Навіть із загальноосвітніх предметів. Мови - це стандартно; якщо людина сама не займається, тоді те, що вона вивчає у ВНЗ, у 80% випадків - це непридатний рівень. У тому числі є купа безграмотних людей, які не можуть писати ні російською, ні українською добре".

Багато експертів зазначали також нездатність деяких випускників швидко обробляти великі обсяги інформації, що стає все більш істотним недоліком при нинішньому збільшенні інформаційних потоків.

У результаті цінність таких характеристик як грамотність, ерудиція, здатність до роботи з великими обсягами інформації в очах компаній підвищується, стає більш очевидною, що має вагу при підборі персоналу.

Брак спеціальних знань (крім відірваності теоретичної підготовки від практики бізнесу) сильніше за все відчувається експертами у випускників технічних спеціальностей і бухгалтерії-аудиту. Наприклад, серед претендентів на аудиторські посади тільки близько 10% претендентів показують достатній рівень знань на попередньому тестуванні, проведеному компаніями.

Для представників інженерно-технічних спеціальностей брак практичних знань і навичок часто є більш критичним, оскільки від таких навичок може залежати безпека і життя не тільки самого співробітника, але і його колег.

"Перш, ніж ми людину допустимо до роботи в шахті або роботі на станції, він повинен дуже багато знати і багато чого вміти. Це пов'язане з ризиком для здоров'я, не тільки свого, але й чужого".

За останні роки значно покращилося знання випускниками іноземних мов, але часто навички активного користування все ще не відповідають потребам компаній. Випускники деяких технічних ВНЗ частіше за інших мають недостатнє знання англійської.

"Хочу відмітити величезний недолік харчових ВНЗ - це слабкий рівень викладання англійської мови студентам".

За матеріалами дослідження "Випускники українських ВНЗ очима роботодавців".

Джерело: http://www.osvita.org.ua/

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку


Нагору Назад