Як впоратися з «токсичним» шефом. 5 ефективних способів
Часто можна почути, як ми приходимо на роботу, а йдемо від керівника. Але скільки разів за свою кар’єру можна змінити місце роботи з цієї причини? Замість того, щоб утікати геть, слід навчитися давати собі раду з начальством. З кожним може вийти.
«Коли шеф накричав на мене вперше, я подумала, що мені причулося. Наступного разу, коли він критикуючи мою роботу, підвищив на мене голос, я ще довгий час оговтувалася, поверталася думками до провалу ще декілька днів і намагалася уникати керівника. Гадаю, це утвердило його в думці, що він робить усе добре. Згодом він припинив розмовляти зі мною, але завжди знаходив привід покритикувати мою роботу. Потім накричав на мене у присутності колег. Я повідомила про проблему вищому керівництву, ми втрьох обговорили ситуацію і вже здавалося, що вона зміниться. На жаль, ставало тільки гірше… Я знала, що це було тільки питання часу, тож пішла з роботи, як тільки знайшла нового роботодавця.
У новій компанії спочатку все виглядало добре, проте настав момент, коли під час великого завантаження роботою керівник «кинув» у мій бік коментар, не підбираючи слів, ще й підвищеним голосом. Я наїжачилася, знову повернувся страх, пов’язаний із попереднім досвідом, що історія повториться. І, коли він знову на мене крикнув, я знову хотіла втекти. Склалося враження, що мені особливо «щастить» потрапляти до керівників-деспотів. Коли я розмовляла на цю тему з подругою, вона запитала мене, чи я впевнена, що проблема не в мені: може, це я не вмію спілкуватися з керівництвом? Спочатку, звісно, я обурилася, але потім почала замислюватися. Чим довше думала, то більше розуміла: втеча нічого не вирішить. Тож вирішила це змінити» – ділиться досвідом Шанталь Вандер Ворст.
Авторка книжки «Токсичне управління», Шанталь Вандер Ворст, вважає, що в конфліктних ситуаціях із начальником не йдеться про те, щоб змінитися самому чи змінити шефа. Треба навчитися правильно реагувати одне на одного. Щоби це стало можливим, треба спочатку визначити токсичний тип управління в компанії.
Шеф-тиран
«Мій колишній шеф був прикладом тирана: легко підвищував голос, не терпів спротиву. Ми почувалися заляканими. Ніхто не знав, що трапиться саме цього дня, ми постійно були напружені» – розповідає авторка. Такий шеф, на думку Вандер Ворст, іде до мети «по трупах» і знає, як маніпулювати співробітниками. Він може погрожувати підлеглим, а в крайніх випадках поводитися навіть агресивно. Що робити з такими відносинами? Передусім попросити чітко (найкраще у письмовій формі) визначити завдання. Під час розмови, незалежно від її перебігу, треба завжди стримувати емоції: не можна дозволити себе спровокувати.
Містер Хаос
Це другий тип «токсичного боса», а радше стиль управління в організаціях. У такій компанії поняття про завдання і відповідальність дуже розмиті. Ніхто до кінця не знає, що відбувається, у співробітників виникає відчуття несправедливості. Шанталь Вандер Ворст радить обходитись із таким босом, як і з тираном, тобто просити про точно сформульоване завдання у письмовій формі: «Якщо я правильно розумію, ви очікуєте від мене цього й цього? Якщо ви маєте інші вимоги, напишіть мені про них, будь ласка». Саме такі фрази ви повинні використовувати у листуванні. Виходячи з цього, ми можемо побудувати собі сферу обов’язків і відповідальності.
Емоційно нестабільний
Це амбітний і працьовитий перфекціоніст, який не в змозі приборкати свої емоції. Коли приймає працівників на роботу, буває сповнений ентузіазму, але потім достатньо невеликої помилки, щоб він розчарувався. Атмосфера в такій компанії просякнута недовірою; ображеність висить у повітрі. Ворст радить працівникам, над якими стоїть особа емоційно незріла, аби вони зосередилися на своїх завданнях. «Ми не зобов’язані відповідати всім очікуванням боса», – підкреслює вона. Коли шеф у доброму гуморі презентує геніальні ідеї, варто завжди критично на них подивитися з погляду можливості їх втілення. «Ваша ідея – хороша, але чи достатньо у нас коштів і часу на її реалізацію?» – такі питання мають з’являтися під час професійних обговорень.
Тип «4х4»
Трудоголік на всі 100%! Ефективний керівник вибирає саморозвиток, вимагає дуже багато від себе, але й від інших – також; не терпить ліні та слабкості, він – дуже критичний. У цій моделі управління співробітники можуть почуватися некомпетентними, не встигати за керівником. У свою чергу, керівник не розуміє, що команда може працювати інакше, ніж він. У такій ситуації варто поговорити зі своїм начальником віч-на-віч. Якщо він прийняв вас на роботу, значить, мав би бачити у цьому щось добре. Можете розповісти йому, що відчуваєте: «Розмова про 10 проектів одночасно змусила мене почуватися некомфортно. Я б хотіла спочатку зосередитися на перших п’яти, а на наступній зустрічі обговорити решту питань». Важливо показати такому шефові, що нам важливо те, що ми робимо, і ми на цьому розуміємося, але за умови, що робитимемо це згідно зі своїм баченням і можливостями.
Неприязний менеджер
Цей керівник може бути хаотичним, честолюбним або лінивим. Він може представляти різні моделі управління, але особливість, яка відрізняє його від інших, – це байдужість до людей. У працівників складається враження, що він їх недолюблює і на кожному кроці осуджує. Стосовно деяких людей показує гнів, дратується, часто уникає прямої розмови. Це, ймовірно, один із найскладніших типів начальства. На думку Вандер Ворст, у стосунках із таким шефом правило номер один: не сприймати його випадів як особисту образу. Немає ніякого сенсу примушувати його до розмови, оскільки йому це не потрібно. Краще уникати відвертості на тему емоцій, бо такий керівник може потім використати цю інформацію проти працівника.
Проте незалежно від того, чи відносини з босом токсичні чи ні, завжди треба робити свою справу, тобто якнайкраще виконувати обов’язки, щоб директорові важко було причепитися до чого-небудь. У той же час, ми повинні дбати про себе. Кожен працівник має потребу в позитивній мотивації. Якщо керівник не має звички хвалити за добре виконане завдання, можна й самостійно його заохочувати до цього: «Правда ж, я виконав добру роботу?» Якщо так і було, то йому не залишиться нічого іншого, як тільки кивнути на згоду. Добре й на тому…
«Зі своїм шефом-тираном я пропрацювала наступних п’ять років. Мені вдалося навчитися з ним співпрацювати. Згодом я дозріла до того, щоб стати шефом для самої себе» – наголошує Вандер Ворст. Це справді велика перевага: бути незалежною!
За матеріалами hitjob.com.ua
всі новиниРоздрукувати сторінку
Нагору НазадРобота в регіонах
Місто
Вак.
Рез.
6399
5635
149
4
152
5
236
18
156
5
201
8
151
3
164
5
230
7
159
4
170
6
159
5
174
4
142
0
144
2
142
1
185
4
147
3
151
0
148
3
159
8
Робота в Переяслові-Хмельницькому
153
1
144
0
142
0
157
1
143
0
144
1
143
0
143
0
146
2
152
3
148
5
Робота в Україні
Статистика зарплат
Середня зарплата в Києві складає:
- по резюме 0 грн.
- по вакансіях 35000 грн.
Hitjob.kiev.ua
- 10365 грн.
за даними Статуправління
Корисні сервіси
Корисні поради
ЧОМУ РОБОТОДАВЦІ НЕ ВКАЗУЮТЬ В ОГОЛОШЕННЯХ ЗАРПЛАТУ: ПОРАДИ HR-ЕКСПЕРТКИ, ЯКІ ВАКАНСІЇ ОМИНАТИ
Не вказана в оголошеннях зарплата часто є найменшою проблемою. Попри світо ...
Тренди українського фрилансу-2023: прогноз від Freelancehunt
Світова платформа Exploding Topics та український сервіс фрилансу Freelanc ...
Вигорання під час війни: як залишатися ефективним на роботі – поради експерта
Війна стала важким тягарем для ринку праці. За оцінками соціологічної груп ...